Miten ihmeessä tällaisena aikoina löytää jotain uutta toimintaan, kun itselläkin saattaa olla välillä vaikeaa löytää nykytilanteesta jotain positiivista?
Muutoksesta ja uudistumisesta puhutaan joka kanavassa, mutta miten muutostyössä onnistutaan siten, että isossa kuvassa jokin olennaisesti muuttuu ja suuri käänne tapahtuu?
Tänä päivänä yritysten ahdinko tai kasvun este ei ole kiinni siitä, etteivätkö ne tekisi oikeita asioita, vaan siitä, että ne jatkavat aikanaan oikeiden asioiden tekemistä liian pitkään.
Tässä ajatuksessa piilee yksi totuuden siemen. Mikäli emme ole valmiita muuttumaan ja uudistamaan toimintaamme, emme pysty tuottamaan asiakkaillemme sellaista arvoa, jota he toivovat pidemmän päälle emmekä saa heitä sitoutumaan palveluumme tai tuotteisiimme. Luodaksemme todellista kilpailuetua ja arvoa asiakkaillemme kannattaa omaa toimintaa tarkistella esim. seuraavien väittämien kautta:
→ Todellista kilpailuetua ei synny, jos muutoksen tai uudistuksen lähtökohtana on kilpailijat. Yritykseen syntyy riittävän erilaista ajattelua vasta kun kiikarit suunnataan muualle kuin kilpailijoihin.
→ Muutosprosessissa kannattaa keskittyä enemmän arvon tuottamiseen asiakkaille kuin järjestelmien kehittämiseen, muuten vaarana voi olla, että ymmärrys yrityksen kriittisistä muutostarpeista hämärtyy.
→ Hyvät ideat eivät ehdi syntyä työn ohessa. On uskallettava visioida ja nähdä vaivaa, että päätöksenteon tueksi saadaan riittävästi oikeaa tietoa.
Onneksemme pystymme itse vaikuttamaan tulevaisuuteemme. Toimintaa voit lähteä uudistamaan esimerkiksi:
- luomalla jotain uutta joka on jotain parempaa kuin markkinoilla olevat vaihtoehdot
- määrittelemällä omat kohdemarkkinat uudelleen
- keskittymällä kapeaan kohderyhmään ja sen erityistarpeisiin
- siirtymällä tuote- ja hintalähtöisestä ajattelusta markkina- ja asiakaslähtöiseen ajatteluun
- tunnistamalla toimiallalla tapahtuvaa muutosta ja uudistamalla toimintaa siihen sopivaksi
Kun mietit miten voit saavuttaa asettamasi tavoitteen, mieti ensin mistä asiakkaasi ovat valmiita maksamaan?
» Mitä arvoa yrityksesi tuottaa asiakkaillesi?
» Pystyykö yrityksesi parantamaan asiakkaan omaa toimintaa?
» Auttaako yrityksesi palvelu alentamaan asiakkaan kustannuksia?
Vaikka tavoitteenasi ei olisikaan luoda uutta ja mullistaa toimialaa, toimintaa kannattaa kehittää ja uudistaa kun siihen ei ole vielä liian kovaa ulkopuolista pakkoa. Tällöin myös vaihtoehtoja ja yleensä aikaakin on enemmän muutoksen totettamiseksi.

nykytilanteen kartoitus muutostarpeiden tunnistamiseksi
Jos yrityksesäsi on muutostarpeita esim. myynnin, markkinoinnin tai asiakaspalvelun kehittämisessä, varaa linkistä lyhyt etäkeskustelu aiheesta.
Varaa tästä 45 min tilannekartoitus (90,- + alv)
Palvelun osto ei sido sinua mihinkään jatkopalveluumme, mutta se antaa todennäköisesti sinulle ideoita, miten voit käynnistää tai viedä eteenpäin tarvittavaa muutosta.
Businesscoutsin sivuilta löydät myös muut verkossa myytävät palvelumme. Esim. 1,5 h keskustelu (230,- + alv) antaa jo hyvin eväitä niin markkinointiin kuin myyntiinkin.
Jos haluat tutustua Businesscoutsi-sovellukseemme, varaa aika DEMOLLE Hannelelta.
Coutsi tarjoaa konkreettisia toimenpiteitä ja yrityksen tarpeisiin räätälöityä tukea erilaisten kehittämisprojektien muodossa niin kasvotusten kuin etänä. Ota yhteyttä!