+358407342668

Mistä lisää asiakkaita?

Kannattava kasvu

Lisää asiakkaita – mutta ei hinnalla millä hyvänsä

Mistä lisää asiakkaita?

Tässäpä kysymys, joka on ollut viimeisen puolen vuoden aikana monen yrittäjän mietteissä. Asiaan ei kuitenkaan ole yhtä kaikille sopivaa vastausta. 

Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin yrityksen olemassaolosta ja jatkuvuudesta. Siitä, pystymmekö ydinliiketoiminnallamme yhä vastaamaan asiakkaiden alati muuttuviin tarpeisiin ja siitä, onko nykyisellä toimintamallillamme kannattavan liiketoiminnan edellytykset tulevaisuudessa. 

Asiakas ostaa joko halusta tai tarpeesta ja silloin ostohetken määrittelee akuutti tarve tai ostajan kannalta oikea hetki. Oikeaan hetkeen on aivan turhan vaikeaa vaikuttaa, joten resurssit kannattaakin kohdentaa siihen hetkeen kun asiakas on valmis ostamaan. 

 

Miten oikeaan hetkeen voi sitten valmistautua?

1) tunnistamalla asiakkaat: keitä he ovat ja mihin tarpeeseen he ovat palveluasi tai tuotettasi ostamassa. Asiakasprofiilien luominen on esimerkiksi hyvä työkalu asiakasymmärryksen lisäämiseen.

2) parantamalla asiakaskokemusta: Kehittämisen avulla syntyy ymmärrys niistä hetkistä ja asioista, jotka luovat arvoa asiakkaalle ja joilla yrityksesi voi erottautua ja tuottaa palveluita paremmin kuin kilpailijasi.

3) palvelusi sisällön rajaamisesta ja paketoimisesta helposti ostettavaan muotoon. Tuote tai palveluhan ei parane sillä, että siihen ahdetaan ominaisuuksia, joista asiakas ei ole valmis maksamaan.

4) keskittymällä myyntiprosessin tehokkuuteen ja kyvykkyyteen. Kehittämällä prosesseja, asiakkaille voidaan tarjota entistä räätälöidympiä ratkaisuja kustannustehokkaasti, karsimalla ja rajaamalla sellaisia vaiheita pois, jotka eivät oikeasti tarjoa lisäarvoa asiakkaalle.

Kehitä myyntiprosessia takalaamalla vaikka nämä seuraavat tutkimustulokset

 

  • 71% ostajista haluaisi kuulla myyjästä jo hyvissä ajoin ennen ostopäätöstä.
  • 70% myyjistä lähettää vain yhden sähköpostin 
  • 60 % ostajista sanoo neljä kertaa ei, ennen kuin he sanovat kyllä. 
  • 48% myyjistä ei koskaan yritä tavoittaa potentiaalista asiakasta uudelleen. 
  • 44% myyjistä antaa periksi yhden puhelinsoiton tai yhteydenoton jälkeen, kuitenkin 80% myynnistä vaatii vähintään 5 yritystä. 
  • Vain 37% myyjistä räätälöi sisällön ja hyötynäkökulmat asiakaskohtaisesti

Muutosten käynnistämisessä kaikista vaikein työ on saavuttaa yhteinen ymmärrys siitä, että muutos ylipäätään tarvitaan. Siksi visio on niin tärkeä.

Hyvät neuvot eivät ole kalliita.

Jos siis asiat vielä toistaiseksi toimivat, nyt on paras hetki kehittää asiakaskokemusta.

Jos toimintaympäristön muutokset ovat saaneet koneesi jo hieman yskimään ja asiakashankintasi kaipaa uutta näkökulmaa, tämä on sitten se toiseksi paras hetki. 

Jos aihe on ajankohtainen sinun yrityksessä, ota yhteyttä ja jutellaan vaihtoehdoistasi miten asiassa kannattaisi edetä. 

Coutsi on kasvuhaluisten yritysten resurssi ja voimavara, jonka palveluiden tavoite on tuottaa yritykselle hyötyä koko bisneksen elinkaaren ajan.

Coutsin palveluja ovat liikkeenjohdon konsultointi, liiketoiminnan kehittämispalvelut sekä ulkoistetut projektiluontoiset tehtävät, joilla lisätään vaikuttavuutta asiakas- ja sidosryhmäkentässä.

Lisää blogista

Kasvuhaluisen yrityksen kannattaa priorisoida

Kasvuhaluisen yrityksen kannattaa priorisoida

Kasvuhaluisen yrityksen kannattaa priorisoida Kasvu on yrityksen elinehto. Kasvua hakeva yritys on usein riippuvainen siitä kuinka hyvin se pystyy käyttämään hyödyksi resurssejaan sekä kuinka hyvin se pystyy tarjoamaan arvoa asiakkailleen. Kasvua kuitenkin haastaa...

lue lisää
Kasvuyrityksen tärkeät prosessit

Kasvuyrityksen tärkeät prosessit

Kasvuyrityksen kannattaa keskittyä prosesseihin Kasvu on yrityksen elinehto. Kasvuyrityksen menestys on usein riippuvainen siitä kuinka hyvin se hallitsee prosessejaan sekä kuinka hyvin se pystyy tarjoamaan arvoa asiakkailleen. Kasvua kuitenkin haastaa...

lue lisää
Yrittäjä valmistaudu omistajanvaihdokseen ajoissa

Yrittäjä valmistaudu omistajanvaihdokseen ajoissa

Yrittäjä, sinä päätät milloin on oikea hetki. Milloin on oikea hetki valmistautua omistajanvaihdokseen? Myyjällä ja ostajalla on harvoin sama näkemys siitä, mistä yrityksen arvo muodostuu. Sen vuoksi yrityksen toiminnan kuvaaminen, siitä missä kentässä ja miten yritys...

lue lisää